Ψηφιακό σενάριο: Κλιματική Αλλαγή
Ενότητα 3:
Η Κλιματική Αλλαγή ως Κοινωνικοεπιστημονικό ζήτημα
Κατάργηση της καύσης λιγνίτη:
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στην τελευταία ενότητα του ψηφιακού σεναρίου της Κλιματικής Αλλαγής, σας δίνετε η δυνατότητα να εμπλακείτε με ένα σύγχρονο κοινωνικοεπιστημονικό ζήτημα (ΚΕΖ) που σχετίζεται με τις προτεινόμενες λύσεις αντιμετώπισης της Κλιματικής Αλλαγής. Συγκεκριμένα, καλείστε να διαμορφώσετε και να εκφράσετε τα επιχειρήματά σας αναφορικά με το οριστικό κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην περιοχή σας και την αντικατάστασή τους από νέα φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα για την κάλυψη των αναγκών σε ηλεκτρική ενέργεια.
Προτού ξεκινήσουμε:
- Κατεβάστε & εγκαταστήστε την εφαρμογή AR Tutor στο κινητό σας τηλέφωνο.
- Ανοίξτε την εφαρμογή.
- Επιλέξτε την επιλογή “Scan QR”.
- Σαρώστε με το κινητό σας τηλέφωνο το παρακάτω QR code:
Δραστηριότητα 1
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εξακολουθούμε να βασιζόμαστε στην καύση ορυκτών καυσίμων για την κάλυψη των ενεργειακών μας αναγκών όπως αποτυπώνεται στο παρακάτω γράφημα που απεικονίζει την αναλογία των ορυκτών καυσίμων προς την ακαθάριστη διαθέσιμη ενέργεια.
Λέγοντας ακαθάριστη διαθέσιμη ενέργεια (gross available energy) εννοούμε τη συνολική παροχή ενέργειας για όλες τις δραστηριότητες στην επικράτεια μιας χώρας.
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ:
Με βάση το παραπάνω γράφημα, ταξινομήστε σε φθίνουσα σειρά τις χώρες Γερμανία, Ελλάδα, Εσθονία, Ιρλανδία & Ολλανδία ως προς το ποσοστό ορυκτών καυσίμων στην ακαθάριστη διαθέσιμη ενέργεια.
Τι διαπιστώνετε για το ποσοστό των ορυκτών καυσίμων στην ακαθαριστή διαθέσιμη ενέργεια στις προαναφερθείσες χώρες;
|
Ένα από τα βασικά ορυκτά καύσιμα που αξιοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας είναι ο λιγνίτης, παρά τη σημαντική συνεισφορά της καύσης λιγνίτη στην αύξηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GreenHouse Gas – GHG emissions). Για παράδειγμα, στη Γερμανία το 27,4 % της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από την καύση λιγνίτη ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 55% (Violidakis et al., 2017).
Αναζητήστε και μοιραστείτε με τους συμφοιτητές/ -τριες σας ποιοι μπορεί να είναι οι λόγοι του υψηλού ποσοστού καύσης λιγνίτη στην Ελλάδα.
|
Δραστηριότητα 2
Η σταδιακή κατάργηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη και η πλήρης μετάβαση σε άλλες μορφές ενέργειας έχουν προκαλέσει πολλές συζητήσεις και αντιπαραθέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.
Φανταστείτε ότι είστε κάτοικος μιας περιοχής στην οποία υπάρχουν εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω καύσης λιγνίτη. Έπειτα από τις έντονες συζητήσεις του τελευταίου καιρού αναφορικά με την μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή (post – lignite era), καλείστε να συμμετάσχετε σε μια συζήτηση για τη σταδιακή κατάργηση του λιγνίτη. Συγκεκριμένα, καλείστε να είστε μέλος μιας ομάδα τοπικών αρχών και κατοίκων ώστε να συζητήσετε εάν συμφωνείτε ή όχι με την οριστική κατάργηση της λειτουργίας των λιγνιτικών σταθμών στην περιοχή σας και την αντικατάστασή τους από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα.
Προτού όμως πάρετε μέρος σε αυτές τις συζητήσεις καλείστε να διερευνήσετε τις οπτικές ποικίλων φορέων αναφορικά με το ζήτημα….
Ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι εμπλεκόμενοι φορείς σε ένα τέτοιο ζήτημα;
|
Δραστηριότητα 3
Αντιστοιχίστε τους γρίφους με τους φορείς και σαρώστε μέσω το AR Tutor 4 την εικόνα που εμφανίζεται σε κάθε σωστή απάντηση.
Δραστηριότητα 4
Αφού διαβάσετε την οπτική των φορέων, καταγράψτε σύντομα την άποψη του εκάστοτε φορέα, ώστε να επικοινωνήσετε την κατανόησή σας στους/στις φοιτητές/τριες σας.
● Ευρωπαϊκή ένωση:
● Ακτιβιστές/ -τριες
● Ερευνητές/ – τριες:
● Μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ):
● Κάτοικοι περιοχής:
● Διευθυντής/ -τρια εταιρείας ΑΠΕ: |
Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι υπάρχουν διαφορετικές απόψεις ανάμεσα στους διάφορους εμπλεκόμενους φορείς:
|
Δραστηριότητα 5
Συζητήστε στην ολομέλεια και απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:
Ποια είναι η πρόταση της ομάδας σας αναφορικά με το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της περιοχής σας και την αντικατάστασή τους από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα;
|
|
Ποιους παράγοντες λάβατε υπόψη για τη διαμόρφωση της συγκεκριμένης πρότασης; Γιατί;
|
|
Τι επιπρόσθετες πληροφορίες θα χρειαζόσασταν προτού διαμορφώσετε τι συγκεκριμένη άποψη;
|
|
Μπορείτε να σκεφτείτε κάποιο λόγο για τον οποίο κάποιος / – α θα διαφωνούσε με τη συγκεκριμένη πρόταση;
|
|
Βιβλιογραφία
Violidakis, I., Drosatos, P., & Nikolopoulos, N. (2017). Critical review of current industrial scale lignite drying technologies. Low-rank coals for power generation, fuel and chemical production, 41-71.
